نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1831
-
الف
+

«شاه دو شمشیره» قدیمی‌ترین مسجد در شهر کابل+ تصاویر

در این گزارش با آبده تاریخی مسجد «شاه دو شمشیره» یکی ازمکان های دیدنی کابل آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، کشور افغانستان با تاریخ و قدمتی کهن و همین‌طور منابع طبیعی غنی، یکی از با ارزش‌ترین مناطق گردشگری در جهان به شمار می رود.

کابل پایتخت افغانستان بزرگ‌ترین شهر این کشور، با سابقه 3500 ساله مکان های دیدنی بیشماری برای گردشگران دارد.

شهر کابل

در مرکز پر تردد شهر کابل، در فضائی مملو از ازدحام جمعیت و  وسایل حمل و نقل، در کنار بسیاری از ساختمان های نوساز و قدیمی، بنایی به چشم می‌خورد که متفاوت می‌باشد.

مسجد و زیارتگاه «شاه دو شمشیره»، نخستین و قدیمی‌ترین مسجد در شهر کابل بعد از ظهور اسلام است که دریک محوطه تاریخی، شلوغ و در نزدیکی دریای خشک کابل قرار دارد.

مسجد دو شمشیره

مسجد «شاه دو شمشیره»، در کنار آرامگاه «لیث بن قیس» قرار دارد و به همین دلیل این مسجد را مرتبط با آرامگاه این شاه می‌دانند. گفته می‌شود پس از آن‌که شاه دو شمشیره در این مکان دفن شد، مسجد شاه دو شمشیره برای عبادت مردم شهرکابل ساخته شد و درگذشته مردم ازدورترین نقاط برای ادای نماز عید و جمعه، به این مسجد می‌آمدند.

مسجد دو شمشیره مسجد دو شمشیره

در زمان جنگ‌های داخلی افغانستان، بخش‌هایی از مسجد شاه دو شمشیره ویران شد اما سال 1306 شمسی و در دوران حکومت «امان الله خان»، پادشاه پیشین افغانستان، این مکان ترمیم شد که نشانی از فرهنگ معماری در افغانستان به‌شمار می‌رود و بیانگر ظرافت معماری دو قرن اخیر نیز می‌باشد.

مشسجد دوش مشیره

مسجد شاه دوشمشیره

نمای زیبای مسجد و قرار گرفتن آن در کنار رودخانه کابل، باستانی بودن زیارتگاه و موقعیت کلیدی آن سبب شده تا همه روزه بازدیدکنندگان بیشمار داخلی و خارجی به آنجا مراجعه کنند.

م ا 

نظر شما
ارسال نظر